Καλώς ήλθατε, Επισκέπτης

ΘΕΜΑ: Περί καλλιτεχνικών αμοιβών ο λόγος...

Περί καλλιτεχνικών αμοιβών ο λόγος... 15 έτη 7 μήνες πριν, #27405

¸να πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάς από το σημερινό φύλλο της εφημερίδας \"Τα Νέα\":

Πρώτη \"επίσημη\" αναφορά, μάλιστα, για το κόστος της συναυλίας του Σωκράτη Μάλαμα, ήτοι 15.000?!


ΑΜΟΙΒΕΣ - ΜΑΜΟΥΘ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΙΡΜΕΣ ΚΑΙ ΠΑΧΥΛΑ ΚΕΡΔΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ
Χορός εκατομμυρίων ευρώ για τις συναυλίες των σταρ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2008

Η Μαντόνα δίνει σήμερα το βράδυ την πολυαναμενόμενη συναυλία στο ΟΑΚΑ, το συγκρότημα RΕΜ εμφανίζεται την Κυριακή 5 Οκτωβρίου στο Καλλιμάρμαρο στα εγκαίνια του ελληνικού ΜΤV. Αύριο και μεθαύριο, στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου, ο Εnnio Μorricone και η κινηματογραφική του μουσική θα ακουστούν στο Ηρώδειο. Σε μία εβδομάδα η Αθήνα φιλοξενεί τρία ισχυρά ονόματα της διεθνούς μουσικής σκηνής και μάλιστα σε συναυλίες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, παγκοσμίως. Μάλιστα, για την ντίβα της ποπ μουσικής, η σημερινή συναυλία αποτελεί την πρώτη της εμφάνιση στην Αθήνα. Περιλαμβάνεται, σε μια περιοδεία, που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στις πόλεις όπου εμφανίζεται- εισιτηρίων, προσέλευσης, τζίρου- και συγκεντρώνει πάνω της τα φώτα τής διεθνούς μουσικής δημοσιότητας σχεδόν καθημερινώς.

Σπαταλάμε 4,2 δισ. ευρώ
Για τους ειδικούς η εμφάνιση της Μαντόνας, του πιο hot ονόματος διεθνώς, ανοίγει μια νέα σελίδα για τη μουσική σκηνή της Αθήνας, η οποία ούτως ή άλλως διευρύνεται συνεχώς και προσπαθεί να διεισδύσει όσο το δυνατόν περισσότερο στη ζωή και την τσέπη των Ελλήνων. Για τους εμπλεκόμενους παίχτες το στοίχημα είναι μεγάλο, καθώς ο ¸λληνας δαπανά για αναψυχή και πολιτισμό το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 4,2 δισ. ευρώ τον
Τη Μαντόνα θα δουν από κοντά 76.000 άνθρωποι. Κάποιοι από αυτούς έδωσαν ακόμα και 250 ευρώ για να βρεθούν σήμερα το βράδυ στο ΟΑΚΑ
χρόνο. Το μεγαλύτερο κομμάτι, εκτιμούν οι ειδικοί, απορροφούν μουσικά γεγονότα- από τις συναυλίες ξένων και Ελλήνων καλλιτεχνών, μέχρι τη διασκέδαση σε νυχτερινά κέντρα. Τα μουσικά γεγονότα φαίνεται ότι προσελκύουν τον ¸λληνα καταναλωτή. Το δείχνουν, άλλωστε, οι αριθμοί των εισιτηρίων. Τη Μαντόνα θα δουν από κοντά 76.000 άνθρωποι. Κάποιοι από αυτούς έδωσαν ακόμα και 250 ευρώ για να βρεθούν σήμερα το βράδυ στο ΟΑΚΑ.

Μόλις την περασμένη Τρίτη, περίπου 70.000 ήταν όσοι παρακολούθησαν την «οικολογική» συναυλία 15 Ελλήνων καλλιτεχνών στο Καλλιμάρμαρο. ʼλλοι τόσοι αναμένεται να δουν τη συναυλία της επόμενης Κυριακής για τα εγκαίνια του ΜΤV, ενώ 85.000 ήταν αυτοί που είδαν τις παραστάσεις του «Μamma Μia». «Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα αποτελεί σταθμό σε περιοδείες μεγάλων διεθνώς ονομάτων, κάτι που δεν συνέβαινε παλαιότερα», παρατηρεί ο κ. Μιχάλης Αδάμ, επικεφαλής τής Αdam Ρroductions, γνωστής για τα μουσικά και όχι μόνο events, που διοργανώνει στο Μπάντμινκτον.

Υπερπροσφορά- κορεσμός
¼μως, η μουσική σκηνή της Αθήνας και της χώρας γενικότερα δεν εξαντλείται μόνο στα ισχυρά ονόματα και τα μεγάλα γεγονότα. Οι εκδηλώσεις είναι πολλές, δηλώνουν παράγοντες της αγοράς. «Τόσες, που αγγίζουν πλέον επίπεδα υπερπροσφοράς και κορεσμού», παρατηρεί χαρακτηριστικά ο κ. Πασχάλης Μουχταρίδης, επικεφαλής της Οn Stage, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες από τον χώρο διοργάνωσης συναυλιών, στον οποίο συνωστίζονται γύρω στις 60 ελληνικές εταιρείες. Οι περισσότερες είναι μικρές, ορισμέ- νες εξειδικευμένες. Πολλές πρωτοεμφανίστηκαν μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Κάποιες οργανώνουν μόνο πάρτι με μετακλήσεις καλλιτεχνών σε κλαμπ, άλλες εξειδικεύονται στα μικρά live shows, ενώ άλλες στήνονται σαν προσωπικό hobby των ιδιοκτητών τους. Κάποιες χαρακτηρίζονται ως «αλεξιπτωτιστές», ενώ λίγες είναι αυτές που κυριαρχούν στην αγορά. Ανάμεσά τους η Didi Μusic, η Οn Stage, η Αnosi, η Gagarin, η Νέο Ρεύμα. Η πρώτη, μάλιστα, θεωρείται ότι κατέχει τη μερίδα του λέοντος στη διοργάνωση μουσικών events με ξένους καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους και η συναυλία της Μαντόνας, για την οποία έχει όμως αναλάβει μόνο την εκτέλεση της διοργάνωσης. Διότι, οργανωτής όλων των συναυλιών, που περιλαμβάνει η φετινή της περιοδεία υπό τον τίτλο «Sticky & Sweet» είναι η πολυεθνική Live Νation, με την οποία η σταρ της ποπ έχει υπογράψει συμφωνία από πέρυσι και για μία δεκαετία έναντι αμοιβής 85 εκατ. ευρώ. Το ντιλ περιλαμβάνει εκτός από την εκμετάλλευση των συναυλιών και την παραγωγή δίσκων.

Αναμφίβολα, οι μπίζνες των μουσικών events, όταν μάλιστα πρόκειται για διεθνείς καλλιτέχνες, κινούνται τις περισσότερες φορές γύρω από υψηλά κασέ, τα οποία κατ´ επέκταση κρύβουν πολλές φορές υψηλούς τζίρους. Οι οποίοι όμως, τουλάχιστον στη χώρα μας, δεν καταγράφονται επισήμως. Ακόμα και ο αριθμός των εισιτηρίων γνωστοποιείται μόνο στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ή εκτιμώνται με βάση τον αριθμό των θέσεων των χώρων, όπου γίνονται οι εκδηλώσεις. Ακόμα και οι μεγάλοι παίχτες αποφεύγουν να δώσουν ακριβή στοιχεία. Ο τζίρος, λοιπόν, της πολυσυζητημένης συναυλίας της Μαντόνας μπορεί μόνο να εκτιμηθεί εμπειρικά, παρατηρούν παράγοντες του χώρου. Ο «λογαριασμός» υπολογίζουν- με μέση τιμή εισιτηρίου 100 ευρώ- θα ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, αυτή η μερίδα του λέοντος του τζίρου θα κατευθυνθεί στη διοργανώτρια Live Νation, όπως έγινε και με τη συναυλία στο στάδιο του Wembley στο Λονδίνο- όπου τα εισιτήρια ήταν μάλιστα φθηνότερα από αυτά της Αθήνας. Η Μαντόνα έσπασε το ρεκόρ τζίρου του σταδίου, φτάνοντας τα 12 εκατ. δολάρια. Μουσικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η περιοδεία της Μαντόνας θα περιληφθεί στη φετινή λίστα με τις περιοδείες που έκαναν τους μεγαλύτερους τζίρους διεθνώς.

«Θα γίνει σφαγή»
Παρά την ανησυχία ο ανταγωνισμός μεταξύ των ελληνικών εταιρειών συνεχώς οξύνεται, επισημαίνουν στελέχη του χώρου. «Θα γίνει σφαγή», δηλώνει χαρακτηριστικά στέλεχος του χώρου, αναφερόμενο στην περίπτωση των Red Ηot Chili Ρeppers, τους οποίους φιλοδοξούν να φέρουν στην Ελλάδα ορισμένοι διοργανωτές και ετοιμάζονται να «ποντάρουν» υψηλές προσφορές. Το παζάρι είναι συνήθως σκληρό. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι στην περίπτωση του Βob Dylan (ο οποίος τελικά δεν ήρθε), οι προσφορές από τις ελληνικές εταιρείες είχαν ξεκινήσει στις 400.000 ευρώ, ενώ πολύ γρήγορα ξεπέρασαν τις 750.000 ευρώ. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το παζάρι θα ανεβάσει ακόμα πιο ψηλά το κασέ στην περίπτωση των U2, για τους οποίους «παίζεται» να έρθουν την επόμενη χρονιά.

Οι προσφορές αφορούν συνήθως μόνο τις αμοιβές των καλλιτεχνών. Σύμφωνα με πληροφορίες στην περίπτωση του Βon Jovi (ο οποίος τελικά δεν ήρθε στην Ελλάδα), η προσφορά από ελληνική εταιρεία για το καλοκαίρι είχε ανέβει σε 1,4 εκατ. ευρώ. Η προσφορά για τους Rolling Stones πριν από δύο χρόνια (ούτε αυτοί ήρθαν τελικά) ήταν γύρω στα 2 εκατ. ευρώ. Η αμοιβή για τον George Μichael, διαμορφώθηκε γύρω στο 1 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν, όμως, και χαμηλότερες αμοιβές. Ο Lenny Κravitz, σύμφωνα με πληροφορίες, ήρθε με 250.000 ευρώ, η προσφορορά για τους Coldplay (δεν ήρθαν τελικά) ήταν 300.000 ευρώ, για τους Linkin Ρark 250.000 ευρώ, ενώ η αμοιβή των ερμηνευτών του «Μamma Μia» ήταν 250.000 την εβδομάδα.
Αλώβητη από την κρίση

¼σον αφορά το πρώτο εξάμηνο του έτους, στη λίστα των μπεστ σέλερ της Ρollstar βρίσκονται ήδη ο Βon Jovi με 56,3 εκατ. δολάρια, ο Βruce Springsteen και η Ε Street Βand με 40,8 εκατ. δολάρια, η Van Ηelen με 36,8 εκατ. δολάρια, αλλά και οι Ρolice (βρίσκονται στη 10η θέση) με 23,3 εκατ. δολάρια.

Πρόκειται για επιδώσεις που οδηγούν στη διαπίστωση ότι η βιομηχανία των μουσικών events εμφανίζεται αλώβητη από τη διεθνή οικονομική κρίση. Αν και σύμφωνα με το Ρollstar, καταγράφεται πτώση 5,6% στον αριθμό των εισιτηρίων κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο συνολικός τζίρος (1 δισ. δολάρια) κινείται στα περυσινά επίπεδα. Η μείωση στον αριθμό των εισιτηρίων αντισταθμίστηκε από την αύξηση κατά 5,9% στις τιμές. Μείωση στον αριθμό των εισιτηρίων βλέπουν παράγοντες της αγοράς και στην Ελλάδα, καθώς υπολογίζουν ότι φέτος έχουν κόψει ανά οργάνωση 10% με 15% λιγότερα εισιτήρια σε σύγκριση με πέρυσι. Ανησυχούν, όμως, ότι η κακή οικονομική συγκυρία μπορεί να έχει σοβαρότερες επιπτώσεις την επόμενη χρονιά, εξέλιξη που προβληματίζει τη μουσική βιομηχανία διεθνώς.


Ζητούν περισσότερα για να έρθουν στην Ελλάδα

Οι ξένοι καλλιτέχνες αμείβονται περισσότερο όταν έρχονται στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι Red Ηot Chili Ρeppers, οι οποίοι είχαν ζητήσει πριν από δύο χρόνια 1 εκατ. ευρώ, όταν κατά την ίδια περιοδεία ζήτησαν 300.000 σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Αλλά και στην περίπτωση της Μαντόνας, οι ¸λληνες πλήρωσαν ακριβότερα τα εισιτήρια από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου το κόστος διαβίωσης είναι μάλιστα υψηλότερο. Στο παρισινό Stade de France, για παράδειγμα, τα εισιτήρια κυμάνθηκαν από 73 έως 149 ευρώ και στη Ρώμη από 62 έως 144 ευρώ. Αντίθετα, στο ΟΑΚΑ τα εισιτήρια διαμορφώθηκαν μεταξύ 80 και 250 ευρώ (VΙΡ). «Τα έξοδα των μεταφορικών προς την Ελλάδα επιβαρύνουν πολύ ένα μουσικό event», παρατηρεί ο κ. Μουχταρίδης, «ακόμα και αν πρόκειται για μικρά συγκροτήματα». Εκτός από τα υψηλότερα έξοδα, «απαιτείται και περισσότερος χρόνος», επισημαίνει ο κ. Αδάμ. «Οι καλλιτέχνες χάνουν μέρες». Επιπλέον, η Ελλάδα κατατάσσεται ανάμεσα στις μικρές αγορές, όπου οι πωλήσεις δίσκων των καλλιτεχνών κινούνται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, ενώ οι μουσικοί χώροι χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μέτριοι και τα ολυμπιακά ακίνητα φτωχά σε ήχο. Οι συναυλίες των Ελλήνων
Αντίθετα, στην περίπτωση των Ελλήνων καλλιτεχνών το κόστος είναι τελείως διαφορετικό. «Τα κέρδη δεν είναι τόσο μεγάλα όσο είναι στην περίπτωση των διεθνών ονομάτων, αλλά και το ρίσκο είναι αισθητά μικρότερο, σχεδόν ελάχιστο», παρατηρεί παράγοντας της αγοράς. Αποτέλεσμα; Τα εισιτήρια κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα, αλλά και το κασέ των καλλιτεχνών, και ειδικά στην επαρχία. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συναυλίες του Μιχάλη Χατζηγιάννη, για παράδειγμα, στην επαρχία «πωλούνται» 35.000 ευρώ, του Σωκράτη Μάλαμα 15.000 ευρώ, της Χάρις Αλεξίου 37.000 ευρώ. Ο έντονος ανταγωνισμός εκτιμάται ότι θα προκαλέσει κύμα συγχωνεύσεων τα επόμενα χρόνια. «Θα περάσουμε στην εποχή των πολύ μεγάλων και των μικρών και εξειδικευμένων», παρατηρεί ο κ. Μουχταρίδης. Παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν πάντως να δούμε και εξαγορές ελληνικών επιχειρήσεων από πολυεθνικές. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά έχουν δείξει, για παράδειγμα, η Live Νation και η Clear Channel. «Το στοίχημα για τους ¸λληνες», παρατηρεί ο κ. Αδάμ, «είναι να επεκταθούμε προς τις βαλκανικές χώρες». Η δημιουργία εταιρικών σχημάτων μέσω συνεργασιών ή συνεργιών για τη διοργάνωση μουσικών events με σταθμούς στις μεγαλύτερες πόλεις των Βαλκανίων, όπως είναι η Αθήνα, η Κωνσταντινούπολη ή το Βουκουρέστι, θα συνέβαλε στη μείωση του κόστους, αλλά και στην ευκολότερη προσέλκυση των ξένων ονομάτων.
Overhead the albatros hangs motionless upon the air and deep beneath the rolling waves in labyrinths of coral caves.....
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

The Udjat Team Info

Η Udjat Team ευθύνεται για τη δημιουργία αυτής της ιστοσελίδας.
The Udjat Team is responsible for weaving this site.

Αν σας ενδιαφέρει η επικοινωνία μαζί μας, δοκιμάστε το παρακάτω email:
If you are interested in contacting us, please use the email address below: